Expoziție aniversară ”60”, la Muzeul Naţional de Artă Timișoara

Distribuie

Doi artişti plastici emblematici ai municipiului Timișoara, Dana Constantin şi Dacian Andoni, vor expune lucrări în cadrul expoziţiei aniversare „60”, care va fi vernisată, vineri, în Sala Barocă a la Muzeului Naţional de Artă Timişoara.

Exponatele plasticienei Dana Constantin provin din seria „FLOTEs” şi „Umbra”, iar cele ale lui Dacian Andoni, din seria „Perenitate fragilă”, selecţia de picturi, desene şi fotografii fiind realizate în ultimul deceniu de cercetare plastică, arată un comunicat al Muzeului Naţional de Artă Timișoara.

Ciclul lucrărilor „Umbre” ale artistei Dana Constantin a pornit de la o serie de imagini în care fotografia era supusă unor manipulări vizuale prin desen şi culoare.

Curatoarea expoziţiei, Ruxandra Demetrescu, susţine că „tablourile par să reprezinte o prelungire a unui alt ciclu început în 2016, ‘FLOTEs’, care să se concentreze însă pe umbră ca leitmotiv. Între timp, ‘Umbrele’ au căpătat contur şi consistenţă în trei secţiuni distincte, care dialoghează în expoziţie cu tablourile din ciclul ‘FLOTEs’ unde expresia plastică este legată de preocupările construcţiilor liniare, arhitecturale ale naturii. Prezenţa artistei prin ‘UMBRE’ nu e singurul ocupant al spaţiului configurat: umbra se confruntă cu structuri vegetale distorsionate, esenţializate, abia recognoscibile. Pornind tot de la un material fotografiat ce urmăreşte varietatea dinamică a crengilor, Dana Constantin s-a întors la o mai veche preocupare, concentrată pe esenţializarea naturii vegetale”.

Citește și Expoziția „Gheorghe Cojocea – destinul unui ofițer de tancuri” se va deschide miercuri, la MNIR

Prin intermediul creaţiilor sale artistice, Dacian Andoni ne prezintă „metafora sa plastică, născută din emoţia profundă resimţită cu decenii în urmă, la Torcello, care se referă la constructivitate ca transmiţătoare a memoriei umanităţii şi martor palpabil al timpului trăit. Constructele propuse de pictura sa, chirpicul în multiple ipostaze, nu evocă aşezări sau arhitecturi în ruină, ci atitudini profund subiective, contemplări ale istoriei ca urmă a unei deveniri de tip organic, germinaţie a viului însuşi, ivit biruitor, din materia amorfă. Pictura de factură neoexpresionistă executată în ulei, în straturi multiple, privilegiază grisaille-ul, mizând pe efectul impostării puternice a motivului, al tuşei nervoase şi austerităţii cromatice care atenuează sentimentul de dramă universal”, subliniază Doina Mândru, curatoarea expoziţiei.