„Opt ilustrate din lumea ideală” – realizat de Radu Jude şi Christian Ferencz-Flatz, şi „Sleep #2 au fost incluse în selecţia oficială a celei de-a 77-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Locarno, în afara competiţiei. Premiera mondială, în prezenţa realizatorilor, va avea loc sâmbătă, 10 august, de la 14:30 la PalaCinema 1, urmată de alte 3 proiecţii pe 11 august, ora 18:45, 12 august, ora 16:00 şi 14 august, ora 19:00.
„Opt ilustrate din lumea ideală” este o producţie Saga Film, realizată cu sprijinul financiar al Centrului Naţional al Cinematografiei, în colaborare cu Wavemaker Romania, Mediacom Romania, Mindshare Media, Publicis Groupe Media, Zenith Media, Telekom Romania. Montajul este realizat de Cătălin Cristuţiu, de mixajul de sunet s-au ocupat Ştefan Ruxandra şi Alexandru Dumitru, producător este Alexandru Teodorescu, iar de distribuţia şi vânzările internaţionale se ocupă compania Heretic.
Între toate lucrurile care au făcut atât de interesantă perioada tranziţiei pentru istorici şi sociologi în ultima vreme, reclamele ar fi meritat o atenţie deosebită. Nu doar fiindcă ele au azi o mare putere evocatoare pentru generaţia care le-a prins, deci fiindcă sunt nişte vestigii sensibile ale trecutului recent, ci fiindcă ele au fost atunci efectiv un agent irezistibil al tuturor bulversărilor majore ale epocii. Ele au determinat noi moduri de a vorbi şi de a ne purta, noi moduri de a relaţiona cu obiectele, noi moduri de a gândi şi de a ne pune în ordine experienţele. Ceea ce am vrut cu Radu a fost să trecem dincolo de trivialitatea evidentă a reclamelor postsocialiste pentru a scoate la lumină aceste dimensiuni fundamentale – istorice, existenţiale, chiar filozofice – ale lor, supunându-le la diferite jocuri combinatorice a declarat Christian Ferencz-Flatz.
Citește și „Trei kilometri până la capătul lumii”, film regizat de Emanuel Pârvu, premiat la Cannes
„Sleep #2” este un film de montaj de 62 de minute, cu imagini preluate dintr-o cameră web, realizat independent, cu sprijinul Programului DAAD Artists-in-Berlin.
„Acum mulţi ani, Hollis Frampton avea ideea că nu există decît un singur film imens, compus din toate fotografiile şi fotogramele din lume. Ideea are mult farmec, dar devine mai complicată o dată cu multiplicarea aproape infinită a imaginilor digitale şi mai ales o dată cu multiplicarea camerelor de supraveghere care transmit în flux continuu.
Ceea ce am făcut în Sleep #2 a fost doar să smulg neantului câteva imagini de acest fel şi să le asamblez într-un film pe care sper să-l vadă cât mai multă lume. Ţin minte o glumă făcută de Times New Roman unde se spunea că un cineast român a luat înregistrările camerei de supraveghere de la un bancomat şi a câştigat Oscarul. Nu am ajuns atât de departe, dar cam asta am făcut şi eu. Şi de ce nu? Cinemaul e oricum peste tot, cum spunea Hollis Frampton. Nu ai decât să-l culegi”, a declarat Radu Jude.
Participarea la această ediţie a Festivalului de la Locarno este susţinută de Centrul Naţional al Cinematografiei, Institutul Cultural Român şi UPFAR ARGOA.
Radu Jude a mai fost prezent în Festivalul de la Locarno în 2016, în competiţia oficială, cu lungmetrajul Inimi Cicatrizate (Premiul Special al Juriului); în 2017, în secţiunea Signs of Life cu filmul de montaj Ţara moartă, în 2021 în secţiunea Pardi di domani: Concorso Corti d’autore cu scurtmetrajul Caricaturana şi anul trecut în competiţia oficială cu Nu aştepta prea mult de la sfîrşitul lumii (Leopardul de argint – Premiul Special al Juriului).
Citește și Guvernul a prelungit, până în decembrie 2026, programul de atragere a investiţiilor în producţia de film, în România
Christian Ferencz-Flatz este filozof şi teoretician media. Predă şi coordonează teze de doctorat la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L Caragiale” din Bucureşti. Cercetările sale îmbină fenomenologia cu teoria critică şi studiile media. A condus mai multe granturi de cercetare şi a fost bursier al Fundaţiei Alexander von Humboldt la Universitatea din Köln. Împreună cu Julian Hanich, a co-editat numărul special al revistei Studia Phaenomenologica XVI: Film and Phenomenology (2016). Cele mai recente monografii publicate: Critical Theory and Phenomenology. Polemics, Appropriations, Perspectives (Springer, 2023) şi Filmul ca situaţie socială (Tact, 2018).
A publicat numeroase eseuri şi articole de cercetare în reviste de filozofie şi studii cinematografice şi a tradus în limba română lucrări teoretice esenţiale de Edmund Husserl, Martin Heidegger, Walter Benjamin, Theodor W. Adorno şi Siegfried Kracauer. Împreună cu Smaranda Aldea şi Delia Popa, coordonează colecţia „New Directions in Phenomenology” la editura Springer. În prezent, dezvoltă un proiect de cercetare dedicat publicităţii post-socialiste. Documentarul “Opt ilustrate din lumea ideală” este debutul său în regie de film.
Citește și Raluca Turcan – Din nefericire, ani la rând, cultura a fost văzută ca o cheltuială
Regizor şi scenarist, Radu Jude a câştigat cu lungmetrajul său de debut – „Cea mai fericită fată din lume” – premiul CICAE, la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin, 2009. În 2012, el a lansat lungmetrajul „Toată lumea din familia noastră”, prezentat în premieră mondială în secţiunea Forum de la Berlinală. Pelicula „Aferim!” (2015) i-a adus Ursul de Argint pentru cea mai bună regie. Ea a fost urmată de „Inimi cicatrizate” (2016), care a fost recompensată cu două premii la Locarno IFF şi pentru care Radu Jude a primit trofeul pentru regie la Mar del Plata, de documentarul „Ţara moartă” (2017) şi de lungmetrajul „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (2018), primul film românesc premiat cu Globul de Cristal la Festivalul de la Karlovy Vary.
În 2020, Radu Jude a fost prezent la Berlinală, secţiunea Forum, cu două lungmetraje: „Tipografic majuscul” şi „Ieşirea trenurilor din gară”. Un an mai târziu, s-a impus între toate filmele din competiţie cu „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, recompensat cu Ursul de Aur. În acelaşi an 2021, scurtmetrajul său „Plastic semiotic” a fost prezentat la Festivalul de Film de la Veneţia.
La ediţia din 2022 a Berlinalei a fost selectat în competiţia de scurtmetraje cu „Amintiri de pe Frontul de Est”, realizat împreună cu istoricul Adrian Cioflâncă.
Cel mai recent scurtmetraj al său, “Potemkiniştii” (2022) a avut premiera mondială în cadrul Quinzaine des Réalisateurs şi a fost selectat în peste 20 de festivaluri internaţionale. În 2023, „Nu aştepta prea mult de la sfîrşitul lumii” a fost prezent în competiţia de Locarno, unde a primit Leopardul de argint – Premiul Special al Juriului.
În prezent lucrează la filmele de ficţiune “Dracula Park“ şi “Continental 25“.