Un tribunal francez a decis că „Boléro” a fost doar opera lui Maurice Ravel

Distribuie

Un tribunal francez a decis că „Boléro”, una dintre cele mai cunoscute lucrări de muzică clasică din lume, a fost scrisă doar de Maurice Ravel, într-un caz cu mari mize financiare care ar fi putut scoate lucrarea din domeniul public, potrivit The Guardian.

Ravel a interpretat pentru prima dată „Boléro” la Opera din Paris în 1928 şi a fost o senzaţie imediată. El a murit 10 ani mai târziu, iar moştenitorii săi au primit milioane de dolari până când drepturile de autor au expirat în 2016.

În Franţa, drepturile de autor durează de obicei 70 de ani de la moartea unui compozitor, deşi au fost adăugaţi câţiva ani pentru a compensa pierderile din timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

Moştenitorii lui Alexandre Benois, un scenograf celebru care a lucrat la spectacolul original „Boléro”, au susţinut că ar fi trebuit să fie creditat tot timpul drept co-autor şi au cerut o parte din încasări. Şi pentru că Benois a murit în 1960, dacă instanţa le-ar fi dat dreptate, „Boléro” ar fi fost din nou protejat de drepturi de autor până în 2039.

Citește și Britney Spears: O viață marcată de controverse

În februarie, un avocat al moştenitorilor lui Benois a declarat unui tribunal francez că „muzica din Boléro a fost creată special pentru balet” şi nu ar trebui să fie considerată o piesă de muzică de orchestră de sine stătătoare.

Administratorii moştenirii lui Ravel au susţinut că a fost o „lucrare de colaborare” cu scenograful rus, nu în ultimul rând pentru că ar începe să primească din nou plăţi pentru drepturile de autor. Reclamanţii indică diverse documente care îl numesc pe Benois drept co-autor al muzicii.

Partea care a avut câştig de cauză în acest caz a fost Societatea autorilor, compozitorilor şi editorilor muzicali din Franţa (SACEM), care afirmă că revendicarea co-autoratului se bazează pe o „ficţiune istorică”. SACEM indică o declaraţie oficială semnată de Ravel în 1929, care îl identifică unic autor.

Avocatul SACEM a declarat că drepturile au generat cândva „milioane de euro” pe an, deşi acestea au scăzut la o medie de 135.507 euro (115.000 lire sterline) pe an între 2011 şi 2016.